woensdag 14 september 2016

Boekenwijsheid


Vandaag komen drie boeken bij elkaar op één bladzijde.
Het ene is een paar weken oud, het tweede ruim zes jaar en het derde komt uit 1910.
Ze zijn me alle drie heel dierbaar.



Het eerste boek staat ook in het hoofdstukje "Klaar!" van Julietteskijk.
Het gaat over de communicatie tussen moeder Lia en dochter Nicole, 
tijdens deze zomervakantie.
Het Kruidvat stuurde me een digitale versie.
Op mijn vraag: "Delen op Julietteskijk?" Kwam het antwoord: "Zekers!! Doen!"

Dus... hier is de digitale versie van Appjes tussen moeder en dochter
Bladerze!





 Het tweede kwam deze zomervakantie veel voorbij in mijn gedachten, 
omdat we weer enorm veel koolmeesjes op Giersbergen zien.
Zes jaar geleden heeft Mark een boek vol gepaparazzied.

Juliette Verhoeven op KIJK - 6 jaar geleden
Kijk nou! Koolmezen vliegen af en aan en wachten op pelpinda's, die niet aan te slepen zijn! Het begon allemaal met een jong koolmeesje, dat een brokje crueslie uit mijn yoghurt viste en later op mijn schoen en schilderij kwam kijken, wat ik aan het doen was... Of was het om te achterhalen, of er nog wat te halen was? Nu eten niet alleen de jonge koolmezen uit de hand... Wat een wondere wereld op Giersbergen. Op de foto gezet door buurjongen Mark.

Zo stond het destijds op mijn vorige blog. 
Ik vroeg aan Mark, of hij nog iets met het boek deed.
En wanneer dat niet het geval was, of het in bruikleen op nummer 5 mocht staan.
Vandaag hebben we het opgehaald en morgen krijgt het er een mooi plekje.





 Het derde exemplaar is aanwezig in mijn herinnering, 
maar niet in mijn boekenkast.
Het was van smam. Haar naam stond met haar adres voor in het boek.
Wanneer ik terugkijk, is dat de oorsprong van mijn stippelen. 
Mijn inspiratiebron. Onbewust het uitgangspunt.
Jammer genoeg kan ik het niet op nummer 5 neerzetten,
want het is gestolen uit de opslag, net als een aantal andere boeken.
Ik keek bij "Boekwinkeltjes.nl" 
en zag er vijf exemplaren bij verschillende aanbieders.
Ik heb mijn vraag bij hen neergelegd, maar smams naam stond er niet voorin.

Wanneer je denkt in mogelijkheden en de magie van communicatie,
zou mijn vraag dan via de julietteskijkvolgers en verder terecht komen bij degene, 
die smams boek in de kast heeft staan?
"Jammer, maar het lijkt me bijna onmogelijk om dit terug te vinden."
las ik in één van de antwoordmails van Boekwinkeltjes.nl.

Klopt, maar niet geschoten, is altijd mis, schreef ik terug.

Wie helpt me?